Spoorwegmuseum 5 oktober 2019

Locomotief van de 1200 serie. Toen ik met Tienertoer onderweg was trok deze locomotief, die toen blauw was, de treinen naar Maastricht. Later waren ze geel met grijs.

 

Seinhuis Groningen in Utrecht

 

Sporen in het Spoorwegmuseum

 

Een seintje staat op rood, een seintje staat op groen, in het Spoorwegmuseum is altijd wat te doen.

 

Stootblok daar waar het spoor ophoudt

 

Toen stond ik voor het blok

 

Materieel ’64, de Apekop, voor het blok.

 

De sik

 

Locotief van het type 1000, de eerste elektrische locomotief van de NS. Ik heb één in een trein gezeten met dit type locomotief ervoor.

 

Kaartjeverkoopkantoor

 

Station zoals het vroeger geweest kan zijn.

 

Materieel ’54, beter bekend als de hondekop. In de tijd dat ik met deze treinen meereed waren ze geel.

 

Interieur van materieel ’54 de Hondekop

 

De Blauwe Engel, in de tijd dat ik hiermee reisde was deze rood.

 

Interieur van de Blauwe Engel

 

Materieel ’64, de Apekop of gewoon plan V, in het zonnetje

 

Watertoren

 

Zelfs de vertraging is praktisch weergegeven in het Spoorwegmuseum

 

Locomotief uit de 1100 serie. Ik kon maar moeilijk de 1100, 1300 en 1400 serie uit elkaar halen. In mijn tienertoertijd waren ze blauw en later geel met grijs en een rare aangezette neus

 

De kameel, ooit de trein van de NS directie

 

Plan U en geen Apekop. De Apekop is elektrisch en dit treinstel is dieselelektrisch, reed zonder bovenleiding. Grote verschil met de Apekop is dat de koppeling veel lager zit, zodat hij een heel andere “smoel” heeft